چهارم ابتدایی

کلاس چهارم دبستان با برنامهی آموزشی شامل دروس فارسی، علوم تجربی، ریاضی، هدیه‌های آسمانی (تعلیمات دینی)، قرآن، تفکر (آموزش فلسفه به کودکان)، مهارت‌های زندگی، کاردستی، نقاشی، تعلیمات اجتماعی و زبان انگلیسی برگزار می‌‌شود. روش ارائه‌ی طرح درس‌ها در ادامه‌ی کلاس‌های اول، دوم و سوم دبستان بر اساس روش‌هایِ آموزشِ غیرمستقیم است. در این‌جا توضیحاتی را در مورد محتوای برخی از کلاس‌ها می‌آوریم:

کلاس مهارت‌های زندگی توانمندسازی دانش‌آموزان را در زمینه‌های روزمره‌ی امروز و آینده‌شان هدف قرار می‌دهد که در این زمینه می‌توان شناخت و اِبراز احساسات، مشارکت، حل‌وفصل چالش‌ها و مدیریت هیجانات را نام برد. این کلاس یکی از مهم‌ترین کلاس‌های درسی است که در کنارِ مداخلاتِ تربیتیِ معلمان به یادگیری و درعین‌حال تمرینِ مهارت‌هایِ اجتماعی می‌پردازد.

کلاس تفکر با رویکردِ «کندوکار مشترک» (COI) برگزار می‌شود و تقویتِ مهارت‌هایی چون گفت‌وگوی منطقی، خودتصحیحی، خوب گوش‌کردن، استدلال‌کردن و… را دنبال می‌کند.

کلاس کاردستی در چهارم دبستان به‌طور مشخص به دو تکنینکِ معرق و کلاژِ سرامیک می‌پردازد. به‌واسطه‌ی این دو تکنیک، مهارت‌های مختلفی تمرین می‌شود و در کنار این مهارت‌ها خلاقیت، زیبایی‌شناسی، تولید و نقد هنری تقویت می‌شود. در کلاس نقاشی با هدفی یکسان اما ابزاری متفاوت همین امر صورت می‌گیرد و تلاش دانش‌آموزان در راستای تولید هنری، نقد هنری و زیبایی‌شناسی و خلاقیت است.

کلاس تعلیمات اجتماعی به‌صورت واقعی و ملموس دانش‌آموزان را در معرضِ اطلاعاتِ واقعیِ محیطِ پیرامونشان قرار می‌دهد و علاوه‌بر ایجاد بستر مناسب برای یادگیری مهارت‌های اجتماعی، دانشِ لازم در مورد نهادهای اجتماعیِ در دسترسِ دانش‌آموزان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و نحوه‌ی تعامل با آن‌ها را آموزش می‌دهد.

زبان انگلیسی به‌صورت رسمی ‌از کلاس سوم به بعد واردِ برنامه‌ی درسی می‌شود و به آموزشِ مهارت‌هایِ کلامی ‌و شنیداری می‌پردازد و خواندن و نوشتن را در سطوح اولیه آغاز می‌کند. مهم‌ترین رکن در آموزش زبان انگلیسی توجه به مهارت‌های پایه و تأکید بر درک و به‌کارگیری ابزاری زبان است و نه این‌که صرفاً به‌عنوان یک دانش و اطلاعات مورد استفاده قرار گیرد. در همین راستا کلاس زبان بدون سطح‌بندی و با تفاوتِ سطحِ دانش‌آموزان در کلاس برگزار می‌شود و تلاش می‌شود که همه‌ی دانش‌آموزان بتوانند در محیطِ یادگیریِ مناسب در کنار همدیگر به یادگیری بپردازند و به‌صورت معنی‌دار بر یادگیری یکدیگر نیز تأثیر بگذارند.